همان همیشگی؟ نه!
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۷۹۳۷
به گزارش جامجم، تاکنون پدرهای به یادماندنی زیادی در فیلمنامههای تلویزیونی خلق شدند و با ایفای نقش بازیگران بنام در ذهن مخاطبان به یادگار ماندند. زندهیادان محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و... بسیاری از این نقشهای خاطرهانگیز را به جا گذاشتهاند. کنار این افراد نقشهایی هم نوشته شدند که در وجوهی با دیگر پدرانی که در تلویزیون میشناسیم، تفاوت داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دام اعتیاد
بازیگر: جواد گلپایگانی
سریال: آینه عبرت
شخصیت پدر: آتقی، نقشی که هنوز بسیاری از مخاطبان سیما در اواخر دهه۶۰ آن را به یاد میآورند، مردی درگیر اعتیاد بود که به این واسطه خانوادهاش را با مشکلات عاطفی، مالی و... فراوانی روبهرو میکند. آتقی ویژگیهای معمول پدرانه در سریالهای دیگر را نداشت اما لحظههایی بود که قلبش برای خانواده میتپید. او کارش را از دست داده بود، همکار سابقش علی که دلباخته دخترش شده برای کمک به این شخصیت پا جلو میگذارد اما خودش نیز به دام اعتیاد میافتد. در آخر علی موفق به ترک میشود اما آتقی به کام مرگ میرود.
مستاصل و ورشکسته
بازیگر: شهاب حسینی
سریال: تب سرد
شخصیت پدر: شهاب، پدری است که از سر استیصال، تصمیمی اشتباه و با تاوانی سنگین میگیرد. او که کارخانهاش درحال ورشکستگی است غرورش اجازه نمیدهد برای کمک مقابل پدر متمول همسرش دست دراز کند، تصمیم میگیرد بازی راه بیندازد که نشان دهد پسرش را که مشکل تکلم دارد، ربودهاند تا به بهانه نجات نوه، از پدرزن پول هنگفت بگیرد. این تصمیم خطرناک جان پسر و افرادی را که او برای این کار گماشته است به خطر میاندازد. هیچچیز آنگونه که پدر قصه پیشبینی کرده است پیش نمیرود و شهاب برای حل یک مشکل، هزاران مشکل به بار میآورد که دامن خود و اطرافیانش را میگیرد.
پایبند به خانواده گسترده
بازیگر: زندهیاد محمدعلی کشاورز
سریال: پدرسالار
شخصیت پدر: هنوز که هنوز است «اسدا...خان» را میتوان معروفترین پدر تلویزیون نامید. مهمترین ویژگی او پایبندی به دوران پدرسالاری و نگاه سنتی به خانواده بود. او به دنبال آن بود که فرزندانش پس از ازدواج همچنان در خانهای دورساز کنار یکدیگر زندگی کنند. تلاش او برای حفظ «خانوادهگسترده» اختلافهای زیادی را بهوجود آورد. او نمادی از نسلگذشته بود که در مقابل نسلامروز و خواستههایش کوتاه نمیآمد اما در آخر مجبور به رضایت و تندادن به نظام جدید زندگی خانوادگی شد.
مستبد و خودرای
بازیگر: حسن پورشیرازی
سریال: نرگس
شخصیت پدر: شوکت از آن پدرهایی بود که حرف آخر را میزد و در تمام جنبههای زندگی فرزندانش و انتخابهای آنان دخالت میکرد. او مردی متمول و زورگو بود که با زیردستانش در محل کار و همچنین همسر و بچههایش با غضب برخورد میکرد و سعی داشت همه چیز آنطور که خودش میخواهد پیش برود. تعصب او بیش از هرکس متوجه تنها پسرش، بهروز بود و از هر کاری برای ازدواج او با دختری که خود مدنظر داشت، فروگذار نکرد. اقدامات او درنهایت به سلامت خانواده آسیب زد و پشیمانی سنگینی بهبار آورد.
کمحرف و مرموز
بازیگر: زندهیاد چنگیز جلیلوند
سریال: عبور از پاییز
شخصیت پدر: از دیگر پدرهایی که در سریالهای تلویزیونی نقش پررنگی داشته، میتوان به فرخ کامیاب اشاره کرد. شاید سریال عبور از پاییز در زمان پخش خود چندان دیده نشد اما با مرور آثاری که در آنها پدران نقش ویژهای داشتند، میشود از این سریال نام برد؛ سریالی که ابتدا قرار بود نامش «پاییز پدرسالار» باشد و بعد به «عبور از پاییز» تغییر پیدا کرد. شخصیت فرخ در این سریال مردی ثروتمند، کمحرف و مرموز بود که میخواست کمکم قدرتش را واگذار کند و به همین دلیل برای تقسیم اموال میان دخترانش، شروطی تعیین کرد؛ البته یکی از دختران او مدتها پیش راه استقلال را پیش گرفته بود و چشمداشتی به اموال پدر نداشت. این قصه، چالشهای زیادی را برای این پدر و فرزندانش ایجاد میکرد.
پدری با چشمان بسته
بازیگر: مهدی هاشمی
سریال: طلسمشدگان
شخصیت پدر: پدری که مهدی هاشمی در سریال طلسمشدگان به تصویر کشید فردی منفعتطلب بود که به دور از چشم همسر و دخترش ازدواج مجددی داشت. پس از درگذشت همسر نخست، پای شهره همسر دوم او بهعنوان پرستار به خانه باز میشد و دخترش را به اعتیاد میکشاند. او که چشمبسته افسار زندگی را به دست شهره داده بود، بیخبر از احوال دخترش او را تا مرز نابودی میکشاند اما در آخر قصه به خود آمد و برای جبران گذشتهاش تلاش کرد.
مدیریت افراطی
بازیگر: داریوش ارجمند
سریال: ستایش
شخصیت پدر: یکی از معروفترین نقشهای پدری که در سالهای اخیر در تلویزیون دیدیم، نقش حشمت فردوس با بازی داریوش ارجمند. است. پدری خودرای و زورگو که منطق خاصی در اداره امور زندگی خانوادهاش داشت. سایه او تا بزرگسالی فرزندانش، روی سر آنان سنگینی میکرد و در هر تصمیم آنان مداخله داشت. او در فصول یک تا سه این سریال دچار تزلزل اقتصادی و جایگاهش در خانواده شد به مرور در نگاهش به استقلال نسل بعد در انتخاب سبکزندگی، تغییراتی ایجاد کرد و کمی از این نظر تعدیل شد.
پدر دردسرساز
بازیگر: مجید مشیری
سریال: مسافری از هند
شخصیت پدر: منصور که مجید مشیری در سریال مسافری از هند به تصویر کشید، پدری نهچندان در قید خانواده و بدهکاری مالی بود. او که سالها پیش با ازدواج مجدد خود به خانواده ضربه عاطفی زده بود با بدهی بالاآوردن و ورشکستهشدن کسبوکارش، بار دیگر دچار دردسر شد. او با همفکری همسردوم و فرزندی که حاصل از این ازدواج بود نمایشی ترتیب میدهد که مرده است تا بتواند از زیر دین طلبکاران رها شود. پس از مدتی همه چیز لو میرود و یکی از همکاران قدیمیاش که از او کینه به دل دارد، پسر بزرگترش را میرباید و بهشدت زخمی میکند. منصور در آخر به خود میآید و برای نجات پسرش از هر چه دارد میگذرد و جانش در راه جبران خطاهایش از دست میدهد.
نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جامجم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: روز پدر پدران متفاوت سریال تلویزیونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۷۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حرفهای جنجالی بازیگر مشهور که صداوسیما اصلا قبول ندارد
اعتماد نوشت: بهنام تشکر بهتازگی در برنامه «زودیاک» که در شبکه نمایش خانگی پخش میشود، حضور یافته و از بازیگران اصلی است.
گفتوگوی زیر به این مناسبت با او انجام شده است.
دلیل حضورتان در برنامه زودیاک، علاقه به بازی مافیاست یا حضور در یک گیم شو به عنوان یک تجربه متفاوت در قالب تصویر؟
من بازی مافیا را دوست دارم و از اولین نفراتی بودم که در تلویزیون مافیا اجرا کردم و گاد بازی بودم. هرچه سریهای جدیدتری از مافیا تولید شد، نقشهای بیشتری روی کار آمد که برای من جذاب بود. زودیاک هم سناریوی جذاب و متفاوتی داشت و وقتی دوستان دعوت کردند تصمیم گرفتم که در برنامه زودیاک باشم.
گرداندن بازی مافیا را بیشتر دوست دارید یا بازی کردن را؟
گرداندن بازی را بیشتر دوست دارم. اینکه سفید باشم برایم لذتبخشتر است.
نظرتان در مورد مدل اجرا و گردانندگی محمد بحرانی در زودیاک چیست؟
محمد را خیلی زیاد دوست دارم و به نظرم در هر جایی که قرار میگیرد، مخاطب همراهش است. فکر میکنم در فصل اول زودیاک، کمی با احتیاط گرداندن بازی را پیش میبرد و مراعات بازیکنها را میکرد. اطمینان دارم که خودش هم به این فکر کرده و در فصل دوم، به تغییر مدل گردانندگی بازی فکر کرده است.
از تجربه کار در نمایش خانگی و تفاوتش با تلویزیون بگویید؟
من تقریبا جزو اولین نفراتی بودم که نمایش خانگی را با سریال ساخت ایران تجربه کردم. ساخت ایران اولین سریالی بود که به صورت دی وی دی منتشر شد. این دو مدیا، تفاوتهای مشخصی دارند. محدودیتهای صدا و سیما، فیلمنامههایی که تثبیت میکند، ناظران پخشی که دارد با نمایش خانگی متفاوت است. فضای کار در پلتفرمها راحتتر است و به این واسطه، کارگردانها، نویسندهها به تبع آن بازیگران دستشان در کار بازتر است. اینها مواردی است که همه میدانند و البته خیلی هم پیچیده نیست.
به عنوان کسی که بخش زیادی از تجربیات کاریاش را به نقشآفرینی در سریالهای تلویزیون اختصاص داده، ممکن است که شما هم مثل خیلیها، نگران حال این روزهای تلویزیون باشید. از نظر شما تلویزیون چطور میتواند به وضعیت سابقش برگردد؟
تلویزیون باید به همه نظرات مردم توجه کند و برای همه اقشار مردم برنامه بسازد، نه فقط برای عدهای خاص. مدیران تلویزیون فعلی، تمرکزشان را بر چیزهایی گذاشتهاند که فقط و فقط خودشان قبول دارند در حالی که خودشان هم خیلی خوب میدانند که بخش زیادی از مخاطبشان را از دست دادهاند و به نظر میرسد که با این شیوهای که پیش میروند، خیلی هم برایشان مهم نیست. امیدوارم که این مدیران عزیز، تجدیدنظری در روند سیاستگذاریشان داشته باشند که تلویزیون مثل دهه هشتاد یا حتی اوایل دهه نود، دوباره به اوج خودش برگردد و با سریالهای پرطرفداری مثل ساختمان پزشکان و دودکش و باقی سریالهای خوب و موفق، مردم و مخاطب را برای خودش حفظ کند. من فکر میکنم مردم هنوز هم انتظار دارند تلویزیون به رسانه اصلی و ملی همه افراد جامعه تبدیل شود.
به سریال ساختمان پزشکان اشاره کردید؛ تیم سازنده این سریال، تجربیات خوبی در تلویزیون رقم زدند. به نظرتان جای خالی چهرههای دهههای قبل چقدر در تلویزیون احساس میشود؟
به نظرم بیشتر از جای خالی کسانی که در آن سریالها یا برنامهها کار میکردند، جای خالی برنامههایشان احساس میشود. این وضعیت، نتیجه مدل تصمیمگیری فعلی است. اتفاقا همان عوامل الان تجربیاتشان بیشتر شده و ممکن است در شرایط مطلوب، خیلی بهتر از قبل کار کنند. باز هم تأکید میکنم که تصمیمات تلویزیون مهم است و به نظرم خیلی هم جرات و جسارت ویژهای نمیخواهد. به هر حال آن برنامهها و سریالهای خیایان خلوت کن در همین تلویزیون، تولید و پخش شدهاند.
ترجیحتان کار در فضای کمدی است یا جدی؟
در حال حاضر به فضای کمدی نمیتوانم فکر کنم و راستش اصلا کمدی در من گم شده و دلایلش را هم همه میدانیم. اما به دور از شرایط فعلی، فضای جدی و درام را بیشتر دوست دارم.